Helsingin Sanomat uutisoi 24.8.2020, että Amazon avaa Eskilstunaan lähelle Tukholmaa Pohjoismaiden solmukohtansa, josta yritys tulee tekemään verkkokauppaa Ruotsiin, Suomeen, Norjaan ja Tanskaan. Verkkokauppa saattaa avautua jo lokakuun alussa. Amazonilla oli Bank of American arvion mukaan 44% markkinaosuus Yhdysvaltain koko verkkokaupasta vuoden 2020 alussa. Saksassa Amazonin markkinaosuus oli vuonna 2019 arviolta noin 29%, Englannissa noin 30%. On oletettavaa, että Amazon pääsee vastaaviin markkinaosuuksiin lähivuosina myös Pohjoismaissa.
Brändien ja kauppiaiden kannalta Amazonin tulon luoman uhkan rinnalla piilee myös valtava kasvumahdollisuus. Yhden Amazonin verkkokaupan oppimisen kautta on mahdollista skaalata myyntiä hyödyntämällä muitakin Amazonin verkkokauppoja ympäri maailman. Vastaavaa skaalausmahdollisuutta on vaikea kuvitella muiden kanavien kautta. Amazonin alusta kannattaa oppia, varsinkin kun vähittäiskauppa on koronakriisin myötä muutenkin kiihdyttänyt siirtymistään verkkokauppaan. Otollinen hetki Amazon-strategian tekemiselle Suomessa on juuri nyt.
Käyn PDF:ssä läpi, mitä CoDev Oy oppi ensimmäisen yhteiskehitysyhtiönsä Unserious Oy:n kouluille tarkoitettujen pelikorttien koemarkkinoinnista eri kanavissa ja miksi Amazon osoittautui lopulta selvästi parhaiten skaalautuvaksi myyntikanavaksi. Lopussa kerron, miten voimme näiden oppien pohjalta auttaa muita suomalaisia yrityksiä vastaamaan Amazonin haasteeseen.