Ruotsinkielinen Amazon.se verkkokauppa avautui viimein tällä viikolla. Yle uutisoi tuoreeltaan konekääntäjän käännöskukkasista joillakin tuotesivuilla. Tuotteita kaupassa on 150 miljoonaa, joten on selvää, ettei kaikkia ole voitu käydä ihmisvoimin läpi kieliasun tarkistamiseksi. Helsingin Sanomat puolestaan uutisoi tänään S-ryhmän ja K-ryhmän kilpikonnapuolustuksesta Suomen pienillä kotimarkkinoilla. Kerron tässä blogissa ajatuksiani Amazon.se:stä ja Amazonin kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta erityisesti suomalaisten yritysten kannalta.
Amazon.se:n tuotteiden joukossa on jo kymmeniä tuhansia ruotsalaisten yritysten tuotteita. Alussa kauppa ei tue kaikkia Amazonin kypsemmistä markkinoista kuluttajille tuttuja palveluja kuten kuukausimaksullista Amazon Primea, mutta integroidun logistiikan ansiosta ruotsinkielinen kuluttaja pääsee ostamaan muidenkin eurooppalaisten Amazon-kauppapaikkojen tuotteita ja vastavuoroisesti ruotsalaiset myyjät pystyvät skaalaamaan myyntiään Euroopan laajuisesti erikielisille kauppapaikoille. Maailmanlaajuisesti yli 200 000 yrittäjää oli ylittänyt $100 000 vuosimyynnin Amazonin kautta jo vuonna 2019.
Suomalaisetkin myyjät, joilla on jo myyntiä Ruotsissa, voivat hyvin listata tuotteensa ruotsinkielellä myyntiin myös Amazon.se kauppapaikassa ja halutessaan skaalata myyntinsä Amazonin integroidun logistiikkaverkoston avulla Euroopan laajuiseksi. Nykyisin suomalaiset ostajat ja myyjät käyttävät yleisesti Amazon.de kauppapaikkaa, jossa ostajat tyypillisesti käyttävät saksankielisiä hakusanoja. Amazon.se:ssä asioidaan ruotsiksi eikä sieltä vielä lähetetä tuotteita Suomeen, joten suomalaiset kuluttajat jatkavat lähitulevaisuudessa todennäköisesti Amazon.de:n käyttöä, josta tuotteet tulevat Suomeen jo parissa päivässä. Brexit todennäköisesti tekee Amazon.co.uk kauppapaikasta suomalaisille kalliimman, mikä vähentänee suomalaisten ostoksia, vaikka suomalaiset puhuvat englantia keskimäärin paremmin kuin saksaa tai ruotsia.
Amazonin verkkokaupan laajeneminen suomenkieliseksi odottanee logistiikkaverkoston kehitystä niin, että tuotteet voidaan toimittaa suomalaisille asiakkaille yhdessä päivässä Saksan kauppapaikan nykyisen kahden päivän sijaan. Amazon kehittää logistiikkaansa Euroopassa uusien logistiikkakeskusten lisäksi perustamalla välivarastoja lähemmäs loppuasiakkaita ympäri Eurooppaa. Amazonilla on Euroopassa tätä nykyä 31 logistiikkakeskusta seitsemässä maassa. Amazon ilmoitti vuonna 2017 pyrkivänsä luomaan 1 300 välivaraston verkoston ympäri Eurooppaa mahdollistamaan nopeat toimitukset kysytyimmistä tuotteista isojen kaupunkien asukkaille ja lähiympäristöön. Tämä mahdollistaisi jopa alle kahden tunnin toimitusten Prime Now palvelun näillä markkinoilla. Nykyisellään Prime Now toimii jo useissa kaupungeissa Yhdistyneissä kuningaskunnissa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.
Kun Amazon hankkii logistiikkakeskuksen tai pienemmän paikallisen välivaraston jostain pääkaupunkiseudun liepeiltä, voidaan odottaa Amazonin avaavan suomenkielisen kauppapaikkansa pikapuoliin. Toistaiseksi Amazon keskittynee Ruotsin kauppapaikan myynnin kasvattamiseen ja toimitusaikojen lyhentämiseen Pohjoismaiden keihäänkärkenä. Amazonin Ruotsissa käyttämä Postnord palvelee toki myös Suomessa. Kun Ruotsin kauppapaikka toimii riittävän hyvin, sen toimintoja voidaan skaalata myös naapurimaihin.
Amazon kertoi Suomen aikaa aamuyöstä ennätyksellisestä kolmannen vuosineljänneksen tuloksestaan. Myynti oli koronan vauhdittamana huimat $96 miljardia, mikä on lähes kaksinkertainen verrattuna koko Suomen bruttokansantuotteeseen samana ajanjaksona. Amazonin sijoittajaraportointi keskittyy perinteisesti vapaan kassavirran kasvuun ja liiketoiminnan alueelliseen kehitykseen. Minua kiinnostaa tässä kuitenkin enemmän myynnin jakautuminen eri asiakasryhmille ja liiketoimintamalleille.
Ensimmäinen huomio on veroluonteisen myynnin eli jatkuvien tilauksien ja Amazonin alustan muille yrityksille tarjoamien palvelujen osuuden kasvu. Se on jo noin 46% Amazonin kaikista tuloista, mikä tekee Amazonin liiketoiminnan hyvin kestäväksi huolimatta odotettavissa olevista koronasuhdanteiden nopeista muutoksista esimerkiksi Yhdysvalloissa.
Toinen huomio kohdistuu Amazonin kauppapaikkaa käyttäviin kolmansiin osapuoliin, eli tyypillisesti PK-yrityksiin, joiden palvelumaksut ja mainosmaksut Amazonille kasvoivat yli 50% viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. PK-yritykset ovat tällä hetkellä Amazonin merkittävin kasvumoottori. Tämä koskee myös suomalaisia myyjiä, jotka haluavat hyödyntää Amazonin kansainvälistä infrastruktuuria oman myyntinsä skaalaamiseen.
Jos haluatte keskustella aiheesta lisää, voitte varata Zoom-konsultaation suoraan kalenteristani.